opinie

5 February 2024

Communicatie als duurzaamheids-versneller

Ontwerp zonder titel (3)
De sleutel tot gedragsverandering

Denk jij nog exact hetzelfde als twintig jaar geleden? Ik hoop het niet. Je hebt in de tussentijd van alles meegemaakt en geleerd, de verhalen van andere ondernemers gehoord en op allerlei manieren kennis en informatie tot je genomen. Het verandert je ongemerkt, maar onomkeerbaar. En dit is nu precies waarom ik weet dat communicatie ook in de duurzaamheidstransitie een sleutelrol speelt. Het verandert gaandeweg onze manier van denken en doen, ten goede. Zo kan effectieve, integere communicatie ook jouw duurzame missie verder brengen.

Tien manieren waarop communicatie als een versneller kan werken

Hoe communicatie ervoor kan zorgen dat je jouw duurzaamheidsdoelstellingen sneller behaalt? Tien voorbeelden voor je op een rij gezet:

  1. Je creëert bewustwording en verandert gedrag bij huidige klanten die de noodzaak van verduurzaming nog niet eerder inzagen.
  2. Je onderscheidt je van je concurrentie (jij verhoogt de druk om te verduurzamen).
  3. Je bereikt een nieuwe, groeiende doelgroep van kritische consumenten.
  4. Je inspireert andere ondernemers in allerlei branches.
  5. De zichtbaarheid van je bedrijf groeit en daarmee je netwerk van experts, die je om hulp kunt vragen bij uitdagende duurzaamheidsvraagstukken.
  6. Je medewerkers omarmen je missie en gaan wellicht zelfs privé duurzamer leven.
  7. Je versterkt je positie als kennisleider binnen je vakgebied.
  8. Door je missie actief uit te dragen, maak je een statement. Het verduidelijkt de kernwaarden van je bedrijf.
  9. Je profileert je als maatschappelijk betrokken werkgever, wat voor werknemers steeds belangrijker wordt.
  10. Je eindigt sneller bovenaan de benchmarklijst van grote (potentiële) opdrachtgevers, omdat ze moeten rapporteren op ecologische en maatschappelijke impact (ESG).
Greenwashing?

Klinkt allemaal leuk, maar in de praktijk zie jij ook eindeloze discussies ontstaan, vaak op sociale media. Deelt een ondernemer met trots een mooi duurzaam initiatief, komt er een lading kritiek over hem of haar heen. Goed dat die kritiek er is, want er zijn echt bedrijven die het minimale aan verduurzaming doen, maar op marketinggebied wel het onderste uit de kan halen. Tegelijkertijd kan het je afschrikken, want je bedrijf is zeker nog niet 100% duurzaam. 'Greenhushing' wordt dat fenomeen ook wel genoemd; níet communiceren uit angst voor kritiek en gezichtsverlies. Toch vind ik het een gemiste kans als je uit de angst daarvoor kiest helemaal niet te communiceren over jullie inzet.

"Elke uiting is als een rimpeling in het water; hij begint klein, maar zet uiteindelijk echt iets in beweging."

Integere communicatie

Ik geloof dat er in deze tijden nieuwe manier van communiceren nodig is. Integere communicatie én conversatie. Beschouw je bedrijf als een mens van vlees en bloed. Communiceer ook op die manier met je publiek (intern en extern). Durf te vragen, kwetsbaarheid te tonen, fouten te maken en toe te geven. Laat zien waar je voor staat, waar je trots op bent, maar ook waar nog verbetering mogelijk is. Betrek je publiek bij het vinden van een oplossing. Je zal zien dat je groep ambassadeurs met de dag groeit, én de duurzame impact die je met je bedrijf maakt.

[WORDPRESS_PDF]

Gerelateerde artikelen

Werkruimte vrij in Faamkwartier

02/07/2024

nieuws

Werkruimte vrij in het Faamkwartier

02/05/2024

kennisartikel

Met deze gratis tool verklein jij je ecologische voetafdruk

vermeulen en zn. circulair

01/29/2024

businesscase

Bij Vermeulen en Zn. gaat niets verloren

Het antwoord op je vraag nog niet gevonden?

Heeft onze digitale kenniscentrum jouw vraag over circulair ondernemen nog niet beantwoord? Of wil je hulp bij het zetten van concrete stappen? Neem contact op met ons Circulair Ondernemersloket. We nemen binnen 5 dagen contact met je op.

“Hoe kan ik je helpen?”

Jack van Haperen

Circulair Ondernemersloket

Stel hier je vraag

Bij welke circulaire stappen kun jij hulp gebruiken? Stel je vraag via het formulier of omschrijf de uitdagingen en ideeën waar je graag ondersteuning bij wilt. We nemen binnen 5 werkdagen contact met je op.